
4 March 2012  

 

International Federation of Journalist (IFJ) 

Submission to the 17th session of UN Human Rights Council 

Universal Periodic Review Working Group (Second cycle) 

 

People’s Republic of China 

 

FOLLOW UP TO THE PREVIOUS REVIEW 

 

Working Group of the Universal Periodical Report in 2009, highlighted the 

protection of the rights of ethnic minorities (i.e Japan) and supported by China. 

However China prevent local media report situation about those areas and 

blocking access of foreign media making protection least possible. Working 

Group also highlighted guarantee improvement and reform of judicial process 

in the UPR meeting in 2009, the fact that no independent media was allowed 

to enter court rooms when sensitive cases were being tried also making 

judicial improvement no possible.  

  

In July 2012, Gu Kailai was charged with the murder of British businessman 

Neil Heywood. No independent media was allowed to enter the court room. 

Only two official government news agencies were allowed. Likewise, no media 

were allowed to attend the hearings of writers or bloggers when they were 

charged in relation to the Tibet Unrest in 2008 and Urumqi unrest in 2009 and 

2010. The authorities often use “limited seating” as an excuse to refuse entry 

of media. Put surveillance on family members and pressure on lawyer to 

prevent public monitoring of judicial process.  

 

Another tremendous challenge faced by foreign media is the issuance of 

working visas by the Chinese authorities. In 2012, many foreign journalists 

complained their working visas were tied up with the content of their reports. 

They said they had received threats or warnings that their work visas would be 

cancelled and the press cards confiscated when they reported some sensitive 

issues such as the case of Chen Guangcheng, who was in a Beijing hospital 

after he escaped from house arrest and was hurt. At least three foreign 

journalists still had not obtained their working visas after waiting for months or 

even years. 

 



Another pretext continually misused by officials in order to deprive the media of 

their rights is state secrets”. On September 22, 2011, journalist Ji Xuguang 

from China’s Southern Metropolis Daily was threatened by police with 

revealing “state secrets” when he reported that a police officer had detained 

several women for purposes of sexual abuse. No more than a year later, a 

judicial officer used “state secret” as an excuse to prevent the media reading a 

judgment referring to a community officer suspected of drink driving in 

Longgang District, Shenzhen. (1) .On May 4, 2010, the General Administration 

of Press and Publication closed down Business Watch Magazine for almost a 

month, alleging it had revealed confidential government information. (2). 

  

While traditional media is under the control of the Chinese authorities, such 

restrictions have also been extended to the internet. Many bloggers were 

punished after they expressed their opinions or merely forwarded a message. 

In relation to the Bo Xilai scandal, several bloggers were detained for a few 

days by police, and two prominent websites were forced to suspend the 

commentary function of their microblogs for a few days, with the reason given 

being that they allowed some “improper” opinions to be uploaded.  

 

Writers or bloggers are easily charged with subversive of state power or 

disturbance of social stability if they continuously demand political reform or 

accuse local government officials of malpractice. The most prominent case 

was that of writer Liu Xiaobo, who was sentenced to 11 years in December 

2009 for “subversion of state power” after he asked the authorities for political 

reform. Tan Zuoren, was sentenced to five years in February 2010 by 

“defaming the Communist Party” when he continuously investigated the 

collapse of school buildings during the earthquake in Sichuan. Some writers 

were imprisoned due to writing articles publish in on-line accepted interviews 

with overseas media. 

 

Another common method of censoring online media was to “stop pornographic 

and vulgar content” campaign. This has been used by the authorities for a long 

time, in particular during politically sensitive periods, with the stated purpose of 

protecting minors, as it allows the authorities to censor the content of online 

services, books and magazines. On January 4, 2013, the official news agency 

Xinhua reported that 45 million illegal publications had been confiscated and 

more than 3.7 million online messages had been deleted, accused these 

articles “contained pornography or other illegal content”.  



On December 28, 2012, the Standing Committee of the National People’s 

Congress of China approved the enactment of a new law endorsing the 

notorious ”real name” registration system. This system clearly violates Article 

35 of the Chinese Constitution, which enshrines people’s right to speak. 

Chinese authorities continues to direct and indirectly control journalist and 

domestic news agency. In January 2013, Communist party Guangdong 

Propaganda Department head , Tuo Zhen, allegedly interfered the editorial 

board of Southern Weekly magazine by swapping articles in order to bring the 

content into line with the directions of the Central Authorities’ “positive tone” . 

The move sparked condemnation by hundreds of journalists and former 

employees. Subsequently, a labour strike erupted inside the office (3). The 

strike action spurred the Central Propaganda Department to order the 

censorship of all news items and reports on the incident and the subsequent 

strike action. However the Department allowed two government controlled 

media outlets to provide coverage that defended the incident. A mouthpiece of 

the Central Authority, Global Times, repeatedly published that the principle of 

Party control of the media was “unshakeable”.(4) These moves clearly 

illustrated that the media is tightly controlled by the Chinese authorities. The 

Central Propaganda Department continuously orchestrated the media 

coverage to ensure there was no deviation from the official agenda. 

 

Media workers in China, both those with official press accreditation and those 

without it, could not enjoy press freedom, which is enshrined in Article 19 of the 

Universal Declaration of Human Rights. Media coverage is orchestrated by the 

Central Propaganda Department of the Communist Party, and media workers 

are penalized if they violate the rules. 

 

The International Federation of Journalists sincerely urged the Working Group 

of the Universal Periodic Review to condemn these violations of press freedom. 

In addition, the Working Group should demand that the Government of China 

remove the supervisory role of the Central Propaganda Department and the 

Provincial Propaganda Departments over the media. Let all media uphold their 

rights according to the Constitution and be bound by laws without other 

political considerations. The Working Group should also urge the authorities of 

China to act fairly towards all journalists without any double standards and to 

allow all media to attend all court hearings in order to ensure that justice is 

seen to be done. Finally, the Chinese authorities should allow the media to 

exercise their rights of movement to enter any area to exercise their journalistic 



professional duties, and should issue working visas to foreign media according 

to the law and without taking any other matter into consideration. 

 

MEDIA FREEDOM ON THE GROUND 

Freedom of press in China have been under much deeper level of control and 

oppression since last Universal Periodic Review in 2009,Despite the Chinese 

authorities extended the regulations on reporting activities by foreign 

journalists in China after the Olympic Games in Beijing 2008. Censorship has 

been increased over the past four to five years.  

 

Order and direct media on reporting— 

From 2009 to 2012, China continued to control domestic media and blocking 

international media from independent reporting over issues that China think as 

politically “sensitive”. including unrests happened in Xinjiang Uyghur 

Autonomous Region (XUAR) over years; the imprisonment of Nobel Peace 

Laureate Liu Xiaobo in 2010, the “Chinese Jasmine Revolution” in 2011 (5) , 

scandals Communist Party officials Bo Xilai and Wang Lijun, and the change in 

leadership of the Communist Party in 2012 to prevent independent reports and 

public monitoring of accountability. . All media outlets were required to follow 

the “directives circulations” issued by the Central Propaganda Department. 

Regarding the scandals surrounding Wang Lijun and Bo Xilai, the Central 

Propaganda Department ordered all domestic media not to do any reporting 

differ from central authorities controlled tone. The Department even order 

media to follow straight on title and number of articles with central Xinhua news 

agency.  

 

China’s practice of issue restrictive orders to control media report violated 

public’s right to know in Article 3 and Article 19 of the Universal Declaration of 

Human Rights.  

 

Censorship and control in domestic media: 

On March 17, 2010, the China Economic Times Daily(here after CET) (6) 

published an investigative report, discovered the source of problem vaccines 

that caused at least four Children died, hundreds disable or severe illness, 

were failure of temperature control in different level of process, including 

labeling and transport. The report was ordered to removed from CET website 

few years after it had published on-line. At the same time, the Central 

Propaganda Department of the Communist Party issued orders to all media 



across the country; restrict them from report about the news, except follow 

official Xinhua’s writing and publish Shanxi government’s denial of 

responsibility to help down play the incident. Media were ordered to leave 

Shanxi, CET journalist that wrote the investigative report, Wang Keqin, 

received death threats via mobile phone. 

 

The Editor-in-Chief of China Economic Times, Bao Yueyang, was removed 

from his position on May 12, 2010. About a year later, the investigative desk 

was shut down and in July 2011, the whole team was dismissed and transfer to 

other places which violated from Article 23 of UDHR. (7). 

 

Holding information related to public health and people’s life: 

Despite China’s Regulation of Disclosure of Government Information (8) 

committed to enhance government transparency and the Shanxi vaccine issue 

was a right to life and right to health issue, the relevant departments, including 

the Central Propaganda Department of the Communist Party, refused to 

response to journalists questions and release information to public.  

 

On July 23, 2011, two high-speed trains collided in Wenzhou, Zhejiang 

province. It was reported that 40 people were killed and at least 192 people 

were injured due to a failure in the signal system. The Central Propaganda 

Department band domestic media from sending journalist to the site, carry out 

investigations into the cause of the accident, and publish commentary. Further 

more, media received order to follow central government released figures 

regarding number of casualties and direct public to positive aspects such as 

people donate blood. People in Wenzhou mourned the death at the site on the 

seventh day after the incident; all media received a number of calls from the 

provincial authorities and the Central Propaganda Department band them from 

publish any relative report on that day. Authorities censor papers, removed 

paragraph from news about the incident before allow published. The restriction 

on the incident lasted for one year, forbidden media report any updates 

regarding situation of the victims or discuss about the railway system. 

Journalist or news agencies who tried to break the order were penalized. 

 

Dismiss, sack and punish journalists report about truth: 

On May 12, 2011, journalist Song Zhibiao was removed from the position of 

Southern Metropolis Daily after he penned an editorial to mark the three-year 

anniversary of the 2008 earthquake in Sichuan, which indirectly mentioned 



dissident artist Ai Weiwei an artist became “sensitive figure” due to collect data 

of tens of thousands children died in the earthquake by bad quality school 

building and campaign for accountability of local corruption. Song’s colleague, 

Chang Ping, also being terminated, due to making public the tremendous 

pressure send down from the local Propaganda Department. Chang was later 

accused for writing an article about unrest in Tibet in 2008.  

 

Murder as a measure to silence journalists: 

On September 10, 2011, Li Xiang, a journalist with the Luoyang City television 

station, was found dead with more than 10 stab wounds in Xigong District, 

Henan Province. Police said Li ‘s death was unrelated to his job but his 

colleagues believed his death was a direct result of his investigation into 

“sewage oil”, which is reportedly 100 times more poisonous than arsenic. Li’s 

portable computer was stolen in the incident. 

  

Blocking and violence attack foreign media:   

During the “Chinese Jasmine Revolution” in February 2011, many foreign 

journalists were blocked when trying to exercise their professional duties. 

Many were detained by police for a number of hours and some were attacked. 

(9) In the same year, CNN journalists crew were attack when trying to visit 

blind human rights activist Chen Guangcheng and his wife under house arrest 

form more than one year (10) Local authorities hired people that monitor the 

couple thrown stones to the crew and caused injury. 

  

Some journalist attack by police officers. On September 16, 2012, Felix Wong 

Chi-Keung, a photographer for the South China Morning Post (SCMP), was 

severely injured by police beat him with batons as he was trying to take photos 

of anti-Japanese protesters who attempted to break into a local government 

building.(11)  

 

Trend of target journalists with criminal charge or set-up crimes investigation:  

On August 12, 2009, two Hong Kong journalists were maliciously accused by 

police of obtaining illegal drugs when they were trying to leave their hotel to 

report on the trial of conscious writer, Tan Zuoren, who was charged of “Inciting 

subversion of state power” in Chengdu, Sichuan Province. The police did not 

find anything after conducting a thorough search of the journalists’ luggage and 

hotel rooms, but they were detained for seven hours until the trial was finished. 

In 2012 when a Hong Kong journalist tried to take photos over the trial of Gu 



Kailai. The journalist was accused by an unidentified lady of stealing her 

belongings.. In the end, police did not find anything, but the journalist was 

detained for several hours and was unable to take any photos.  

 

Another case: Labour rights activist Li Wangyang was found dead in a hospital 

in Shaoyang, Hunan Province in June 2012, after he revealed to a Hong Kong 

journalist that he was tortured by officers in prison. Media in China were band 

from report about his mysterious death.. On September 12, two journalists of 

Hong Kong Mingpao news group were harassed and deprived personal liberty 

in a hotel for 44 hours, in which police deprived their sleep and interrogate 

them every two hours day and night search their belonging, equipment’s, 

computer and entre their account search mails. Local security bureau did not 

tell them reason for holding search them, did not provide any legal document. 

The search was actually due to local police discovered that they were 

investigating the suspicious death of Li Wangyang. Police threat one of them if 

not cooperate, she would not allowed return to Hong Kong. Before the two 

Hong Kong journalists were escorted out of Hunan, police organized them to 

interview Li Wangyang’s brother -in-law. The interview was recorded by police.  

 

Regulation restrict media on independent reporting: 

According to Decree No 537 of the State Council of China, which regulates 

foreign media’s activities in China, “foreign journalists are allowed to report 

freely when the interviewees consent and to apply for permits to restricted 

areas when necessary.”  

 

However, the regulations have not been fully implemented across the nation. 

With international organizations claiming that self-immolations were increasing 

in the Tibetan living regions , many foreign journalists applied permits to entre 

those area but none were approved. Journalist who try to cover XUAR which 

does not require permit they were blocked from entry physically.    

 

Footnote :-- 

 

1 Judiciary officer used “state secret” to refuse journalist to read a judgment  

http://www.ccztv.net/news.asp?ID=16343&xid=0&page=0  

 

2 

http://blogs.wsj.com/chinarealtime/2010/05/13/muckraking-journalism-in-china

http://blogs.wsj.com/chinarealtime/2010/05/13/muckraking-journalism-in-china-takes-a-hit/


-takes-a-hit/ 

 

3 

http://www.nytimes.com/2013/01/08/world/asia/supporters-back-strike-at-news

paper-in-china.html?pagewanted=all 

 

4 

http://www.scmp.com/news/china/article/1122825/beijing-says-partys-control-p

ress-unshakable-after-southern-weekly 

 

5 

inspired by the revolution and movement in Arabic and northern African 

countries,  Chinese natizens launch a campaigning calling for people to 

peaceful gathering in public area call for rights to employment, right to 

freedom. 

 

6http://www.cet.com.cn/ 

 

7Article 23 of UDHR  
http://www.un.org/en/documents/udhr/index.shtml 

 

8Regulation of the People's Republic of China on the Disclosure of 
Government Information, issued by the state council and put in force from 
1May2008: 
http://www.pbc.gov.cn/publish/zhengwugongkai/514/1813/18130/18130_.html 
(accessed on 4 March) 

 

9  

http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-pacific-12619957 

 

10 The couple fled China and currently stay in New York, USA after Chen 

escaped from house arrest in April 2012 to seek help from US embassy.  

 

11 The photographer was injured by Shenzhen police on September 16 , 2012  

http://www.scmp.com/news/china/article/1038695/post-photographer-felix-won

g-beaten-shenzhen-police-protests?page=all 

 

http://blogs.wsj.com/chinarealtime/2010/05/13/muckraking-journalism-in-china-takes-a-hit/
http://www.nytimes.com/2013/01/08/world/asia/supporters-back-strike-at-newspaper-in-china.html?pagewanted=all
http://www.nytimes.com/2013/01/08/world/asia/supporters-back-strike-at-newspaper-in-china.html?pagewanted=all
http://www.scmp.com/news/china/article/1122825/beijing-says-partys-control-press-unshakable-after-southern-weekly
http://www.scmp.com/news/china/article/1122825/beijing-says-partys-control-press-unshakable-after-southern-weekly
http://www.cet.com.cn/
http://www.un.org/en/documents/udhr/index.shtml
http://www.pbc.gov.cn/publish/zhengwugongkai/514/1813/18130/18130_.html
http://www.scmp.com/news/china/article/1038695/post-photographer-felix-wong-beaten-shenzhen-police-protests?page=all
http://www.scmp.com/news/china/article/1038695/post-photographer-felix-wong-beaten-shenzhen-police-protests?page=all

