
Freedom of the Press—2009 
 
 

Egypt 
 
Status: Partly Free 
Legal Environment: 21 
Political Environment: 21 
Economic Environment: 18 
Total Score: 60 
 
Survey Edition 2004  2005  2006  2007  2008 
Total Score, Status 76,NF  68,NF  61,NF  62,NF  59,PF 
 
 
Press freedom in Egypt did not improve in 2008. The Emergency Law, the Press Law, and other 
provisions of the penal code circumscribe the media, despite constitutional guarantees of 
freedoms. Even after the 2006 amendments to the Press Law, dissemination of “false news,” 
criticism of the president and foreign leaders, and publication of material that constitutes “an 
attack against the dignity and honor of individuals” or an “outrage of the reputation of families” 
remain criminal offenses that are prosecuted opportunistically by the authorities. Penalties 
include fines ranging from EGP5,000 to EGP20,000 (US$900 to US$3,600) for press infractions 
and up to five years imprisonment for criticizing a foreign head of state or the president. 
Journalists have few professional protections and remain vulnerable to prosecution under these 
laws. Egyptian journalists still spoke out but were confronted by arrests, lawsuits, and state-
sponsored assaults. 
 
In May, Parliament agreed to extend the Emergency Law enacted after the assassination of 
President Anwar Sadat in 1981. This law gives the president powers to suspend basic freedoms, 
enables authorities to detain people for prolonged periods without trial, and allows officials to 
censor or close newspapers in the name of national security. In June, the government submitted 
to parliament a new broadcasting bill introducing penalties ranging from one month to three 
years in prison for the crimes of “attacking social peace, national unity, public order and 
society’s values.” The bill also provides for the creation of a national broadcasting regulatory 
agency to be headed by Information Ministry officials and members of the state security 
services. The agency would be empowered to withdraw news outlets’ licenses arbitrarily. 
  
The Information Minister Anas al-Fiqi introduced a pan-Arab regulatory framework for satellite 
television stations entitled “Principles for Organizing Satellite Radio and TV Broadcasting in the 
Arab Region.” In February it was successfully adopted by the Arab League’s council of 
information ministers. The framework targets independent stations that have been airing 
criticism of Arab governments by forbidding content that would have a “negative influence on 
social peace and national unity and public order and decency.” The document calls on each of 
the member states to take “necessary legislative measures to deal with violations,” steps which 
can include confiscation of broadcast equipment and the withdrawal of licenses.  
In keeping with this new framework, there were several cases of Egyptian broadcast outlets 
being targeted by the government in 2008. In April, police raided the offices of the Cairo News 
Company (CNC), which provides technical support to broadcasters, and confiscated its 



Freedom of the Press—2009 
 
 
transmission equipment. The raid came after Al-Jazeera broadcast CNC footage of social unrest 
in Mahalla al-Kobra, including scenes of protesters tearing down posters of President Hosni 
Mubarak. On October 26, the Court of Misdemeanors sentenced Nader Gohar, CNC’s owner and 
director and fined him EGP50,000 for possession of satellite broadcast equipment and another 
EGP100,000 for operating an “unauthorized telecommunication network.” The court also 
ordered the confiscation of all of CNC’s equipment found during their search of the company’s 
headquarters. Also in April the government-owned satellite transmission company, Nilesat, 
stopped carrying Al-Hiwar TV. Al-Hiwar featured talk shows such as “People’s Rights,” which 
focused on human rights activists who had been harassed or persecuted by Arab governments, 
and “Egyptian Papers,” which hosted prominent Egyptian government critics. In a similar case, 
police raided the Cairo office of the Iranian state-owned Al-Alam Television in July and 
confiscated broadcast equipment. The raid coincided with the release of an Iranian film depicting 
the assassination of former president Sadat in a positive light. On August 28, the government 
ordered the Cairo Video Sat production company to cancel the recording of two programs about 
youth and politics for Al-Hurra, an Arabic-language TV station funded by the US government.  
 
A series of high-profile legal cases against independent and opposition journalists over the 
course of the year served to threaten and penalize the media for taking journalistic and editorial 
risks. The Supreme Press Council revoked the licenses of at least 14 news publications and in 
February, a Cairo appellate court upheld the conviction of an Al-Jazeera journalist, Howayda 
Taha Matwali, charged with harming Egypt’s reputation for her work on a documentary about 
torture. The court struck down her six-month prison sentence while leaving intact an EGP20,000 
fine. In March a Cairo court sentenced Ibrahim Issa, editor of Al-Dustur newspaper to six 
months in jail on charges of “publishing false information and rumors” about President 
Mubarak’s health. He was however pardoned by the president in October. Also in October, a 
criminal court in Al-Geeza ordered El-Fegr editor Adel Hammouda and writer Mohamed Al-Baz 
to pay fines of EGP80,000 each for defaming cleric Sheikh Mohammed Sayed Tantawi, after 
their newspaper published a satirical article claiming Tantawi was planning to visit the Vatican. 
In November, a Cairo court banned media coverage of the murder trial of Hisham Talaat 
Moustafa, an Egyptian billionaire accused of ordering the murder of his reputed mistress, 
Lebanese pop singer Suzanne Tamim. Some news outlets defied this ban and their reporters were 
briefly arrested as a result. 
  
In addition to legal and regulatory harassment, the Arabic Network for Human Rights 
Information reported an increase in physical assaults and abductions of journalists in 2008. In 
one high profile case of assault, Rahmaniya police officers Mohammed Badrawy, Amr Allam, 
and Mohamed Basiouni arrested Kamal Murad, a journalist for El-Fegr newspaper, for 
reportedly taking photos of police beating farmers in Ezbat Mohram in order to coerce them into 
signing leases with a local businessman. The officers allegedly beat Murad, and seized his notes 
and mobile phone memory card. 
 
Although there are more than 500 newspapers, magazines, journals, and other periodicals in 
Egypt, this apparent diversity disguises the government’s role as a media owner and sponsor. A 
majority of the print press is still in the hands of the state, including Egypt’s three largest 
newspapers, Al-Ahram, Al-Akhbar and Al-Gomhorya, whose editors are appointed by the 
president. On June 8, the Higher Press Council gave licenses to five privately-owned 



Freedom of the Press—2009 
 
 
newspapers. However strict regulations still limit the freedom of the independent media to 
operate. All land-based TV channels—two national and 6 regional—are owned and operated by 
the government. There are, however, several privately-owned satellite and pan-Arab stations that 
attract wide viewership. While the state radio monopoly ended in 2003, the handful of private 
radio stations operating in the country concentrate on music and entertainment programming. 
Thanks in large part to government efforts to aggressively promote internet use, the number of 
Egyptians with access to this medium has more than quadrupled over the past several years and 
the internet was accessed by 12.9 percent of the population in 2008. Despite this encouragement, 
the government continued to block Islamist and secular opposition websites and arrests of 
bloggers critical of the government were not uncommon. In August, the government imposed a 
new measure requiring internet cafés to gather and keep personal information from visitors who 
use their services. The information collected includes the names, e-mail addresses and telephone 
numbers of customers. Reflecting the rising influence of online reporting and commentary, more 
internet journalists suffered government harassment. Esraa Abdel Fattah, a young blogger who 
with her friends created the Facebook group “6 April: A Nationwide Strike” calling for peaceful 
strikes across the country to protest rising food prices, was arrested along with fellow bloggers 
on the day of the planned strike. On July 21, Mohamed Refaat, editor of the blog Matabbat, was 
arrested and charged with “joining a banned group” (the Muslim Brotherhood) and “inciting to 
strike on the occasion of 23 July”; he was released in September. Christian blogger Hani Nazeer 
was arrested on October 3, under emergency law, after he criticized the novel, Azazil, a book 
perceived by many in Egypt’s Christian minority as an attack on their faith.  
 
 


