
  
  
  
  
  
  

  
  
  

  

 

______________________________________________________________________________________________________  

  ة العربية لمعلومات حقوق الإنسانالشبك
The Arabic Network for Human Rights Information 

Expanding Human Rights Information and 
Values in MENA 

_____________________________________________________________________________________________________  
  _______________________________________________________________________________________________________ www.hrinfo.net:       الموقع   info@hrinfo.net:  بريد إلكتروني 5249544/02: فاآس /  من ميدان الحرية ـ المعادي ـ القاهرة ت105 شارع 5

19-26 July st-Downtown - Cairo- 4th floor - suit 55 , tel / fax: (00202) 27736177 , Email address: info@anhri.net  

The Arabic 
Network for 
Human Rights 
Information 
(Anhri), a part of 
the Arabic Portal 
for Human Rights 
www.anhri.net, is 
a public law 
institution 
collecting 
publications 
issued by Arab 
human rights 
organizations in 
one website, to 
enable media and 
the interested 
public to view the 
latest publications 
and news of 
human rights 
organizations. 
ANHRI  sheds 
light on 
controversial 
human rights 
issues. It, also, 
monitors the 
development of 
the freedom to 
exchange 
information and 
freedom of 
expression on the 
Internet. 
For more 
information, 
please visit: 
www.anhri.net 
The Arabic 
Network a 
Member of IFEX  
 
 
 

Egypt: The Government Hems in Freedom of Expression and Goes to War against 
Words 
 
Over the last 4 years, ANHRI has observed violations committed by the Egyptian government 
against journalists, bloggers and media workers to restrict the freedom of information using 
the Emergency Law, which, as always stated by the government, is only to be used against 
"terrorists and drug dealers", however, the government uses it against all the peaceful currents 
of political opposition. ANHRI has also recorded cases of the abuse of authority carried out 
by the state security that has continuously violated human rights without being accused of any 
crime. 
 
The following is a review of violations against journalists and bloggers, and the 
government's practice of limiting the freedom of internet use and transmission of satellite 
channels: 
 

I. Physical abuse against journalists and bloggers 
 
On November 2, 2004, while on his way home, journalist Abdul Halim Qandil, the executive 
editor-in-chief of Al Arabi Al Nasseri newspaper, was chased by a car driven by 2 
plainclothes persons who forcibly took him to a remote area in Al Moqattam. Abdul Halim 
was stripped naked, beaten and had his clothes stolen. He was also warned of writing any 
articles against the regime. The case has yet to be investigated. 
 
On May 25, 2006, blogger Mohamed El Sharqawi was kidnapped and beaten by the police 
officers near the Press Syndicate. A crowd of people who saw the beating gathered around the 
police officers who, in turn, took El Sharqawi inside of a building and continued beating him. 
After a while, a police car arrived and El Sharqawi was pushed inside unconscious. At Qasr 
El Nil police station, he was stripped naked and sexually assaulted for being outside his 
house, as he was previously ordered to remain there on May 23, 2006. On June15, 2006, El 
Sharqawi notified the attorney general about the violation, but the case has yet to be 
investigated. 

 
On May17, 2008, journalist Kamal Murad of Al Fajr Newspaper was abused by security 
officers while covering the story of some farmers being expelled from their lands in Al 
Rahmania village, Behaira governorate. He was physically and verbally assaulted by the 
officers, who subsequently arrested him and accused him of inciting the farmers to strike, as 
well as insulting and assaulting security officers, His camera and mobile phone were 
confiscated.  On June 21, 2008, Kamal Murad notified the Attorney General about the 
violation, but the case has not been investigated yet, meanwhile the case filed against Murad 
by the police officers is being actively investigated, which led the court to sentence him to 6 
months in jail and to a fine of LE100. The sentence was appealed and the case will be 
reconsidered on May 26, 2009. 
 

II. Prosecution of journalists before the criminal courts 
 
A few years ago, journalists welcomed the President's promise not to imprison journalists for 



  
  

2   

_____________________________________________________________________________________________________  
 www.hrinfo.net:       الموقع   info@hrinfo.net:  بريد إلكتروني 5249544/02: فاآس / ميدان الحرية ـ المعادي ـ القاهرة ت من 105 شارع 5

publishing their work. Yet in fact, journalists continue to be threatened with imprisonment, 
court cases, legal fines and closing down journalism-based institutions. The Penal Code has 
about 35 articles that justify taking journalists to court. The following is a review of the cases 
filed against journalists: 

 
1- After sentencing each of the 4 editors in chief, namely; Adel Hamuda (Al Fajr), Ibrahim 
Eissa (El-Dustour), Wael El-Ibrashi (Sawt El-Umma) and Abdel Halim Kandil (El-Karama), 
to one year in prison on September 13, 2007, The Agouza Court of Appeal amended the 
sentence on January 31, 2009 to a fine of L.E. 20.000 each.  This ruling was finalized and 
enforced. The charges included 12 different indictments; insulting the President the head of 
the NDP, the Assistant Secretary-General and Policy Secretary-General; the dissemination of 
misinformation, false statements and rumors; and broadcasting "malicious propaganda" that 
would "disturb public security" and "harm the public interest." 

2 - Al-Azhar Sheikh filed a lawsuit against Adel Hammouda, editor-in-chief of Al Fajr 
newspaper, and Mohamed El Baz, Associate editor, on charges of the contempt of an 
organizational body and the slander of a public officer (Sheikh Al-Azhar). The Giza Criminal 
Court sentenced each of them to a fine of 80.000 L.E. on October 11, 2008. The ruling was 
finalized and enforced. 

3 - The case of "The President's Health" was filed by the State Security Prosecution against 
Ibrahim Issa, editor of Al-Dustour, on the charge of "spreading false statements to harm the 
public interest." On September 28, 2008, the Court of Appeal decided to amend the sentence 
from 6 months imprisonment to 2 months, before a presidential pardon was issued on October 
6, 2008. 

4 – On December 30, 2008, Kamal Murad, a journalist at el-Fajr newspaper, was sentenced to 
6 months on the charge of affronting and threatening police officers while performing their 
job.  

In protest against this trend of putting journalists on trial before criminal courts and 
sentencing them to imprisonment and heavy fines, newspapers halted publication twice. On 
July 8, 2006, 26 newspapers put a temporary hold on publication in protest against the 
amendments of the press law and the failure to implement the president's promise to abolish 
imprisonment in publication cases. On October 7, 2007, partisan and independent newspapers 
halted publication in protest against the continuing imprisonment of journalist. 

III. Security control over the use of the Internet 
Over the last few years, Egyptian security forces have been concerned with following and 
observing political activists, who do not necessarily belong to parties of the opposition and 
opposition groups, turning to the Internet to organize protests, sit-ins and strikes. The 
government, represented by the Ministry of the Interior, has tried to hem in Internet users and 
control the circulation of information over the web, monitoring various websites and blogs to 
abort any calls for strikes.  

On February 23, 2005, the Minister of Interior committed managers and owners of Internet 
cafes to register the names and identity numbers of Internet users in cafes.  He further 



  
  

3   

_____________________________________________________________________________________________________  
 www.hrinfo.net:       الموقع   info@hrinfo.net:  بريد إلكتروني 5249544/02: فاآس / ميدان الحرية ـ المعادي ـ القاهرة ت من 105 شارع 5

compelled them to bring this record to the state security officer deemed responsible for 
Internet cafes, and threatened to close down internet cafes which fail to implement this 
procedure, in spite of its illegality. 

After the partial success of the strike of April 6, 2008, which was launched through the 
Facebook social networking website, the Egyptian government imposed a new privacy-
abusive measure which heightens the extent of censorship on Internet. The new measure 
obliges tourist-geared coffee shops to keep the information of their visitors who use the 
internet, including their names, email and phone numbers before allowing them to use the 
web. The Ministry of Interior depends on companies that provide telecommunication and 
Internet service to extend its control over Internet users. 

IV. The use of the Emergency Law against bloggers 

The Emergency Law is the weapon used by the security in the fight against Egyptian 
bloggers.  As a law criminalizing publications on the Internet is absent, the SSI has arrested 
some bloggers and issued decisions to arrest others by means of the Emergency Law. 
Bloggers who were arrested under the Emergency Law included, by way of example, but are 
not limited to: 
1 - Israa Abdul-Fattah (the one who called for the strike of 6 April 2008)  
2 - Abu Mus'ad Fajr (owner of the blog 'we want to live')  
3 - Mohamed Adel (owner of the blog 'dead')  
4 - Abdul Aziz Mujahid (Esterahet Mujahid blog)  
5 - Reda Abdul Rahman (owner of the blog 'Justice - Freedom – Peace')  
6 – Dia Eddin Gad (owner of the blog 'an angry voice')  
7 - Mohamed Rifaat (owner of the blog 'matabbat')  
8 - Philip Rizk (Owner of the blog 'Taboula Gaza')  
9 - Mohamed Khairi (owner of the blog 'garr shakal')  
10 - Ahmed Mohsen (owner of the blog 'open your eyes')  
11 - Abdul Rahman Faris (owner of the blog 'my tongue is the pen')  
12 - Saif el-Islam Muhammad Ibrahim (owner of the blog Saif- not with them).  

V. The act to organize satellite broadcast restricts media freedoms 

On February 12, 2008, the meeting of Arab Ministers of Information issued a document 
entitled "Principles to Organize Satellite Transmissions and the Reception of Radio and 
Television in the Arab World." The Egyptian Ministry of Information took the initiative to 
issue the document in cooperation with 2 of the most repressive Arab governments, Saudi 
Arabia and Tunisia, which are particularly hostile to the freedom of expression. The relentless 
pursuit of these 3 governments to hinder the freedom of Arab satellite stations is clearly 
reflected in the document, as these stations operate independently of governments and their 
desires.  

In the light of the terms of this document, the Egyptian Ministry of Information declared, in 
July 2008, the preparation of a draft of a bill entitled "Law on the Organization of 
Audiovisual Broadcasting". Most of these terms were characterized by ambiguity and 
uncertainty, since they shall be interpreted according to the vision of the organs of the public 



  
  

4   

_____________________________________________________________________________________________________  
 www.hrinfo.net:       الموقع   info@hrinfo.net:  بريد إلكتروني 5249544/02: فاآس / ميدان الحرية ـ المعادي ـ القاهرة ت من 105 شارع 5

prosecution and security services, which allows their expanded use against journalists and 
media workers.  

:xamples of violations against satellite stations after the announcement of the documentE 

1 – Ceasing the transmission of el-Baraka channel in February 2008, under the pretense of not 
completing its registration papers, a charge denied by the channel's founders.  
2 - Ceasing the transmission of el-Hikma channel on February 27, 2008. And on November 
2008, the Egyptian Satellite Company in charge of the managing Egyptian satellite (Nile Sat), 
decided to terminate the channel, without giving reasons for this arbitrary decision.  
3 – On April 1, 2008, the Department of the Egyptian satellite (Nile Sat) decided to stop 
broadcasting the channel 'al-Hiwar', without giving reasons.  
4 - Closure of the office of  'the Iranian World' Channel on July 17, 2008, after the Egyptian 
police broke into the channel's office , and confiscated all of the cameras, computers and 
imaging tools, under the pretense of working without a permit although it has been working in 
Cairo since 2004.  
5 – In August 2008, the Egyptian security exerted considerable pressure on one of the 
photography companies to cancel filming of 2 programs of al-Hurra American Channel 
without giving any reasons, despite the prior agreement with the company 4 weeks earlier. 

:ofessionals in satellite stationsExamples of violations against media pr 

1 - On May 2, 2007, the el-Nuzha Misdemeanor Court sentenced Huwaida Taha, Program 
Editor in al-Jazeera Channel, to 6 months in prison, on a bail of L.E. 10.000 and a forfeiture 
of L.E. 20.000, as well as confiscating the videotapes which had been seized, on the charge of 
"engaging in an activity that would harm the national interests of the country", and 
"broadcasting fabricated acting scenes to defame the country's reputation." The documentary 
for which Taha was tried, "Behind the Sun," deals with police torture in Egypt. In February, 
2008, the court of appeal repealed the sentence of imprisonment and fined Huwaida to L.E. 
20.000. The verdict was finalized and enforced.  

2 - On April 16, 2008, police broke into Cairo News Company, ordered the confiscation of its 
equipment, and called its director, Nader Gohar, in for questioning. Then, the Bulaq 
Misdemeanor court sentenced the company to a fine of L.E. 50.000, and ordered the 
confiscation of the equipment seized by security officers during the search. The ruling was 
appealed before the Court of Appeal, which decided to acquit the accused. 

: Examples of violations against satellite programs 
1 – A part of the program "90 minutes" was prevented from broadcasting in February 2008. 
The banned portion was a discussion of the draft of the "Anti-terrorism Act."  
2 – In October 2008, security forces pressured the channel "Dream" to stop broadcasting a 
part of the '22:00 O'clock' program concerning the raid of the security services on Al-Jazeera 
school in Alexandria and the depriving of school students from study.  The raid came under 
the pretense that the school conducted business with the financial institutions of the "Muslim 
Brotherhood," and led to the paralysis of the citizen Hamada Abdul Latif after being attacked 
by the security.   



  
  

5   

_____________________________________________________________________________________________________  
 www.hrinfo.net:       الموقع   info@hrinfo.net:  بريد إلكتروني 5249544/02: فاآس / ميدان الحرية ـ المعادي ـ القاهرة ت من 105 شارع 5

VI. Censorship and confiscation of creative works 

Over the last few years, many publications have been confiscated by security forces, 
including: 
1 - "The Modern Sheikhs and the Industry of Religious Extremism" by Dr. Mohamed Fattouh 
in 2006. The publishing house was raided and 280 copies of the book were confiscated. 

2 – "The Balcony of Laila Murad" by poet Helmi Salem- 2008.  
3 – The novel "Metro" and the prosecution of its author Magdy El-Shafei and its publisher 
Muhammad Al-Sharkawi. The Vice Squad claimed that the novel contains words and 
paintings contrary to public morals. The trial started in 2008 and is still pending. 

4 - "From the papers of Shahenda Meqled" in 2008. The author was put on trial and sentenced 
to a 6 month suspended sentence in prison and a fine of L.E. 10.000.  
5 -"The Oppressed: The History of the Coptic Nation," in 2008.  The book was published by 
the Middle Eastern Christians Organization, and the representative of the organization in 
Egypt, Dr. Adel Fawzy, was put on trial and the book was confiscated.  
6 – The fictional play 'God Resigns at the Summit Meeting' by Nawal Saadawi," in 2008. 

7 - Withdrawing the license of 'Ibdaa' Magazine for publishing the poem "The Balcony of 
Layla Mourad" by Helmi Salem. 

VII. Hisba lawsuits 
In recent years, Hisba lawsuits have become widespread, as a citizen who has neither 
competence nor interest can sue others before various kinds of judiciaries under the pretense 
of "fear for the security of the State, and "fear for the interest of the Islamic religion." 

:Examples of political Hisba lawsuits 
1 - Cases against Dr. Saad Eddin Ibrahim, Director of Ibn Khaldoun Center for Development 
Studies, submitted by Abul-Naga el-Mehrezi, a member of Parliament, and Thuraya Labana, 
head of social professions, for publishing "inflammatory" articles outside Egypt expressing 
his opinion on the ruling party.  
2 - A lawyer and member of the ruling NDP filed a case against 4 editors; Adel Hammouda, 
editor of el-Fajr, Ibrahim Issa, editor of Al-Dostour, Wael El Ibrashi, editor of Sawt el-Umma 
and Abdel-Halim Kandil, editor of Al-Karama, for publishing articles critical of the President.  

Examples of religious Hisba lawsuits: 
1 - A case against the writer Nawal el-Saadawi filed by an Islamist lawyer to separate her 
from her husband, 2008.  
2 - A case against the poet Helmi Salem brought by an Islamist lawyer; for publishing a poem 
entitled "The Balcony of Layla Murad" , 2008. 


